Van Loon blijft tweede tijd in etappe koesteren

Deel via social media:

Bronvermelding
EPA
Redacteur
Erik van Loon in 2016.
Auteur
Van onze Telesportredactie
Publicatie datum

De Dakar-rally werd een prooi voor de Franse Peugeot-coureur Stéphane Peterhansel die nu zowel op de motor als in de auto zesmaal heeft gewonnen. De doelstelling van Erik van Loon en Wouter Rosegaar lag anders. Zij wilden minimaal in de top 10 eindigen. Na hun historische vierde plaats in de Dakar van vorig jaar waren ze dat aan hun stand verplicht, vonden ze. Met een eveneens historische tweede plaats in de negende etappe was het duo hard op weg die doelstelling glansrijk te halen. Eén mechanische tekortkoming gooide roet in het eten. Toch is Erik van Loon niet ontevreden over zijn Dakar. “Die tweede plaats, in een cruciale etappe, zegt me misschien wel meer dan de vierde plaats van vorig jaar.”

De meningen zijn verdeeld over hoe zwaar de Dakar van 2016 nu eigenlijk was. Er vielen procentueel minder deelnemers uit dan vorige jaren, maar dat was grotendeels te wijten aan extreme weersomstandigheden die de organisatie noopten etappes in te korten of af te gelasten. “Het is jammer dat de eerste dagen in de duinen van Peru niet door konden gaan. Dat daarnaast van de alternatieve route veel kilometers wegvielen door afgelastingen en neutralisaties, is voor veel deelnemers een gelukje geweest. Door die annuleringen gebeurde er in de eerste week niet veel,” meende Van Loon.

“Maar de tweede week heeft dat ruimschoots goedgemaakt. Als ze de route hadden omgedraaid, met de drie, vier zwaarste etappes in de eerste week, had het er al heel anders uitgezien. Het parkoers op zich was niet zo verkeerd. Er zat van alles in.”

Uitgevallen Nederlanders. Trucks: Van den Brink/Renault (brand), Lammers/Ginaf (motor), Huzink/Tatra (brand). Auto’s: Ten Brinke/Toyota Hlux (brand), Tom Coronel/buggy (benzinefilter), Heskes/ Desert Warrior (opgave, te laat binnen), Bekker/Toyota Landcruiser (koelingsprobleem), Dollevoet/Volvo V40 (opgave). Quads: Koolen  (versnellingsbak), Nijen Twilhaar (opgave, brandstofpomp). Motoren: Senn van Basel/KTM (opgave), Smit/Husqvarna (opgave, oververhitting)

Deel via social media:

Meer over